Της ΒΑΣΙΛΙΚΗΣ ΣΙΟΥΤΗ
από sibilla
ζουν σε virual πραγματικότητα
Στροφή 180 μοιρών πραγματοποιεί από την περασμένη Δευτέρα το επικοινωνιακό επιτελείο του πρωθυπουργού, καθώς, εκεί που η «γραμμή» του Μαξίμου ήθελε τις δημοτικές εκλογές να είναι αποκλειστικά αυτοδιοικητικές, τώρα αλλάζει, όχι μόνο συμφωνώντας (με την αντιπολίτευση) για τον πολιτικό χαρακτήρα τους αλλά απειλώντας ότι, εάν δεν υπερψηφιστούν οι υποψήφιοι του κυβερνώντος κόμματος, κινδυνεύει η χώρα.
Η νέα αυτή τακτική, που...
εγκαινιάστηκε δεκαπέντε μέρες πριν ανοίξουν οι κάλπες, προκάλεσε ανησυχία, ειδικά στους υποψήφιους περιφερειάρχες, που, όπως έλεγαν: «Τώρα πρέπει να αλλάξουμε ρητορική».
Τι οδήγησε, όμως, τον πρωθυπουργό στην εσπευσμένη απόφαση για τη διακαναλική συνέντευξη και την αλλαγή τακτικής και ποιοι τον συμβούλευσαν;
Είναι γνωστό ότι η επικοινωνιακή στρατηγική χαράσσεται βασικά από τον υπερ-υπουργό Εσωτερικών, Γ. Ραγκούση, ενώ συμβολή σε αυτήν έχει και ο Π. Γερουλάνος για τα πιο πρακτικά θέματα. Η πατρότητα της ιδέας για τη διακαναλική χρεώνεται στον Γ. Ραγκούση, ο οποίος επιχειρηματολόγησε για την αναγκαιότητά της λέγοντας ότι ο πρωθυπουργός έπρεπε «να συμμαζέψει την κατάσταση, που είχε ξεφύγει».
Περίμεναν υγιεινό περίπατο
Η ιδέα ήρθε έτοιμη ως απόφαση πριν από 12 μέρες στη σύσκεψη της ομάδας πολιτικού σχεδιασμού, στην οποία συμμετέχουν οι Γ. Ραγκούσης, Γ. Παπακωνσταντίνου, Δ. Δρούτσας, Π. Γερουλάνος, Γ. Πεταλωτής, Ρεγκίνα Βάρτζελη, Γ. Πετρουλάκης και Δ. Στεφάνου.
Οι υπόλοιποι άκουγαν, χωρίς να ζητηθεί η γνώμη τους. Η ανησυχία ήταν έκδηλη και ειπώθηκε ότι αυτό αποφασίστηκε γιατί μόνο ο Γ. Παπανδρέου μπορούσε να αλλάξει το κλίμα, μπαίνοντας ο ίδιος στο παιχνίδι και παίρνοντάς το πάνω του. Ο Π. Γερουλάνος έφερε έτοιμο και το σποτ που παρουσιάστηκε πριν από τη διακαναλική συνέντευξη. Εγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο πρωθυπουργός και οι στενοί συνεργάτες του «πρόβαραν» τη συνέντευξη με προσομοίωση που πραγματοποιήθηκε πριν, ώστε να αποφευχθούν λάθη.
Γιατί όμως επικράτησε αυτός ο πανικός στο επιτελείο του πρωθυπουργού είκοσι μέρες πριν από τις εκλογές, όταν μέχρι προ τινος τον διαβεβαίωναν ότι «όλα πάνε καλά» και οι υποψήφιοι περιφερειάρχες του ΠΑΣΟΚ «σκίζουν»; Ολο το καλοκαίρι στο μέγαρο Μαξίμου επικρατούσε η άποψη ότι το ΠΑΣΟΚ θα κάνει περίπατο στις επερχόμενες εκλογές και ο περίφημος χάρτης «θα πρασινίσει». Για την Αττική δεν είχαν καμία αμφιβολία ότι θα την κέρδιζαν. Για την υπόλοιπη χώρα, πίστευαν ότι μπορούσαν να πάρουν 12 από τις 13 περιφέρειες (έδιναν στη Ν.Δ. αυτή της Κεντρικής Μακεδονίας) αλλά σίγουρες εκτιμούσαν ότι είναι οι δέκα. Το προηγούμενο διάστημα η «Κ.Ε.» είχε επικοινωνήσει με αρκετούς υποψήφιους περιφερειάρχες του ΠΑΣΟΚ και όλοι τους πίστευαν ότι κερδίζουν, παρουσιάζοντας το ίδιο επιχείρημα: «Η Ιπποκράτους έχει δημοσκοπήσεις και δείχνουν ότι είμαστε μπροστά». Για αρκετούς από αυτούς τους υποψήφιους, όμως, οι δημοσκοπήσεις άλλων εταιρειών έδειχναν ντέρμπι ή ακόμα και προοπτικές ήττας. Και οι περισσότερες -πλην της Ιπποκράτους- διαπίστωσαν εγκαίρως το ρεύμα Δημαρά.
Οι υπολογισμοί του Γ. Ραγκούση και του Σ. Ξυνίδη, που ήταν τότε επικεφαλής στην Ιπποκράτους, γίνονταν, κυρίως, με βάση τα ποσοστά των περασμένων εθνικών εκλογών και τις δημοσκοπήσεις που τους παρουσίαζε η Μαρία Καρακλιούμη, υπεύθυνη του τομέα ενημέρωσης του ΠΑΣΟΚ. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κ. Καρακλιούμη είχε στήσει ένα call center στην Ιπποκράτους και μαζί με μερικές τηλεφωνήτριες διενεργούσε δημοσκοπήσεις για λογαριασμό του ΠΑΣΟΚ. Στη συνέχεια τους παρουσίαζε τα στοιχεία και έβγαζε τα συμπεράσματά της ως αναλύτρια δημοσκοπήσεων. Ο ιδιότυπος αυτός μηχανισμός δημοσκοπήσεων της κυρίας Καρακλιούμη έπαιξε βασικό ρόλο και στην επιλογή πολλών υποψηφίων του ΠΑΣΟΚ, οι οποίοι επιλέχθηκαν έναντι άλλων βάσει και των μετρήσεων που διεξήγαγε.
Οι δημοσκοπήσεις της Ιπποκράτους, πάντως, για τις οποίες κανείς δεν ξέρει πώς ακριβώς γίνονταν (π.χ. τηλεφωνούσαν κι έλεγαν «Είμαστε από το ΠΑΣΟΚ και θέλουμε τη γνώμη σας»;), άργησαν να εκτιμήσουν την πραγματική απήχηση Δημαρά.
Λάθος μετρήσεις
Η υπεύθυνη του τομέα ενημέρωσης με τη συνεργάτιδά της Αναστασία Καψάλη ενεπλάκησαν και στην επικοινωνιακή υποστήριξη υποψηφίων. Εκείνος που αντέδρασε πρώτος, σύμφωνα με πληροφορίες, και προσέτρεξε σε επαγγελματίες της αγοράς ήταν ο υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων, Γ. Καμίνης. Στη συνέχεια υπήρξαν κι άλλοι υποψήφιοι αλλά και «κομμένοι» που αντέδρασαν εντονότερα, εκφράζοντας τις διαμαρτυρίες τους για τις «μεθόδους Καρακλιούμη». Το ΠΑΣΟΚ, πριν από λίγες μέρες, της πρότεινε ευγενικά να στελεχώσει το ψηφοδέλτιο του Γ. Σγουρού ως υποψήφια για τη θέση του αντιπεριφερειάρχη κι έτσι διεκόπησαν οι δημοσκοπήσεις της Ιπποκράτους. Στη συνέχεια ο Γ. Ραγκούσης απευθύνθηκε σε δημοσκόπους της αγοράς, ζητώντας τα φώτα τους, και τότε ξεκίνησε ο πανικός, ο οποίος ως γνωστόν δεν είναι και ο καλύτερος σύμβουλος.
Η κριτική που δέχθηκε το επικοινωνιακό επιτελείο του πρωθυπουργού εντός του ΠΑΣΟΚ ήταν έντονη. Υποψήφιοι περιφερειάρχες διαμαρτύρονταν ότι όλο το προηγούμενο διάστημα έκαναν τα πάντα για να αποσυνδέσουν την υποψηφιότητά τους από το μνημόνιο, ώστε να μην εισπράξουν «αντιμνημονιακή» ψήφο, κι έρχεται τώρα ο πρωθυπουργός να τους ταυτίσει με την κυβερνητική πολιτική και τα μέτρα. Πρώην υπουργός σχολίαζε ότι «όποιος θέτει διλήμματα δείχνει αδυναμία», ενώ άλλος έλεγε «να βάλει στη Μέρκελ διλήμματα και όχι στον ελληνικό λαό».
Νυν υπουργός της κυβέρνησης επέκρινε όσους τον συμβούλεψαν, για τους οποίους έλεγε ότι «δεν έχουν εκλεγεί με ψήφο και ζουν σε virtual πραγματικότητα». Είναι χαρακτηριστικό ότι δεν βρέθηκε κανένας επικοινωνιολόγος -συμπεριλαμβανομένων όσων έχουν συνεργαστεί κατά καιρούς με το ΠΑΣΟΚ- που να επικροτήσει δημόσια την τακτική αυτή. «Δεν γίνεται ένας πρωθυπουργός τόσον καιρό να ισχυρίζεται ότι παίρνει σωστές και γενναίες πολιτικές αποφάσεις, αδιαφορώντας για το πολιτικό κόστος, και όταν έρχεται η ώρα των δημοτικών εκλογών, αντί να φανεί συνεπής, δείχνει ότι τελικά και τον ενδιαφέρει, και δεν θέλει με τίποτα να το εισπράξει» σχολίαζε πολιτικός αναλυτής.
για τις επισημάνσεις
Κασσάνδρα
από sibilla
ζουν σε virual πραγματικότητα
Στροφή 180 μοιρών πραγματοποιεί από την περασμένη Δευτέρα το επικοινωνιακό επιτελείο του πρωθυπουργού, καθώς, εκεί που η «γραμμή» του Μαξίμου ήθελε τις δημοτικές εκλογές να είναι αποκλειστικά αυτοδιοικητικές, τώρα αλλάζει, όχι μόνο συμφωνώντας (με την αντιπολίτευση) για τον πολιτικό χαρακτήρα τους αλλά απειλώντας ότι, εάν δεν υπερψηφιστούν οι υποψήφιοι του κυβερνώντος κόμματος, κινδυνεύει η χώρα.
Η νέα αυτή τακτική, που...
εγκαινιάστηκε δεκαπέντε μέρες πριν ανοίξουν οι κάλπες, προκάλεσε ανησυχία, ειδικά στους υποψήφιους περιφερειάρχες, που, όπως έλεγαν: «Τώρα πρέπει να αλλάξουμε ρητορική».
Τι οδήγησε, όμως, τον πρωθυπουργό στην εσπευσμένη απόφαση για τη διακαναλική συνέντευξη και την αλλαγή τακτικής και ποιοι τον συμβούλευσαν;
Είναι γνωστό ότι η επικοινωνιακή στρατηγική χαράσσεται βασικά από τον υπερ-υπουργό Εσωτερικών, Γ. Ραγκούση, ενώ συμβολή σε αυτήν έχει και ο Π. Γερουλάνος για τα πιο πρακτικά θέματα. Η πατρότητα της ιδέας για τη διακαναλική χρεώνεται στον Γ. Ραγκούση, ο οποίος επιχειρηματολόγησε για την αναγκαιότητά της λέγοντας ότι ο πρωθυπουργός έπρεπε «να συμμαζέψει την κατάσταση, που είχε ξεφύγει».
Περίμεναν υγιεινό περίπατο
Η ιδέα ήρθε έτοιμη ως απόφαση πριν από 12 μέρες στη σύσκεψη της ομάδας πολιτικού σχεδιασμού, στην οποία συμμετέχουν οι Γ. Ραγκούσης, Γ. Παπακωνσταντίνου, Δ. Δρούτσας, Π. Γερουλάνος, Γ. Πεταλωτής, Ρεγκίνα Βάρτζελη, Γ. Πετρουλάκης και Δ. Στεφάνου.
Οι υπόλοιποι άκουγαν, χωρίς να ζητηθεί η γνώμη τους. Η ανησυχία ήταν έκδηλη και ειπώθηκε ότι αυτό αποφασίστηκε γιατί μόνο ο Γ. Παπανδρέου μπορούσε να αλλάξει το κλίμα, μπαίνοντας ο ίδιος στο παιχνίδι και παίρνοντάς το πάνω του. Ο Π. Γερουλάνος έφερε έτοιμο και το σποτ που παρουσιάστηκε πριν από τη διακαναλική συνέντευξη. Εγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο πρωθυπουργός και οι στενοί συνεργάτες του «πρόβαραν» τη συνέντευξη με προσομοίωση που πραγματοποιήθηκε πριν, ώστε να αποφευχθούν λάθη.
Γιατί όμως επικράτησε αυτός ο πανικός στο επιτελείο του πρωθυπουργού είκοσι μέρες πριν από τις εκλογές, όταν μέχρι προ τινος τον διαβεβαίωναν ότι «όλα πάνε καλά» και οι υποψήφιοι περιφερειάρχες του ΠΑΣΟΚ «σκίζουν»; Ολο το καλοκαίρι στο μέγαρο Μαξίμου επικρατούσε η άποψη ότι το ΠΑΣΟΚ θα κάνει περίπατο στις επερχόμενες εκλογές και ο περίφημος χάρτης «θα πρασινίσει». Για την Αττική δεν είχαν καμία αμφιβολία ότι θα την κέρδιζαν. Για την υπόλοιπη χώρα, πίστευαν ότι μπορούσαν να πάρουν 12 από τις 13 περιφέρειες (έδιναν στη Ν.Δ. αυτή της Κεντρικής Μακεδονίας) αλλά σίγουρες εκτιμούσαν ότι είναι οι δέκα. Το προηγούμενο διάστημα η «Κ.Ε.» είχε επικοινωνήσει με αρκετούς υποψήφιους περιφερειάρχες του ΠΑΣΟΚ και όλοι τους πίστευαν ότι κερδίζουν, παρουσιάζοντας το ίδιο επιχείρημα: «Η Ιπποκράτους έχει δημοσκοπήσεις και δείχνουν ότι είμαστε μπροστά». Για αρκετούς από αυτούς τους υποψήφιους, όμως, οι δημοσκοπήσεις άλλων εταιρειών έδειχναν ντέρμπι ή ακόμα και προοπτικές ήττας. Και οι περισσότερες -πλην της Ιπποκράτους- διαπίστωσαν εγκαίρως το ρεύμα Δημαρά.
Οι υπολογισμοί του Γ. Ραγκούση και του Σ. Ξυνίδη, που ήταν τότε επικεφαλής στην Ιπποκράτους, γίνονταν, κυρίως, με βάση τα ποσοστά των περασμένων εθνικών εκλογών και τις δημοσκοπήσεις που τους παρουσίαζε η Μαρία Καρακλιούμη, υπεύθυνη του τομέα ενημέρωσης του ΠΑΣΟΚ. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κ. Καρακλιούμη είχε στήσει ένα call center στην Ιπποκράτους και μαζί με μερικές τηλεφωνήτριες διενεργούσε δημοσκοπήσεις για λογαριασμό του ΠΑΣΟΚ. Στη συνέχεια τους παρουσίαζε τα στοιχεία και έβγαζε τα συμπεράσματά της ως αναλύτρια δημοσκοπήσεων. Ο ιδιότυπος αυτός μηχανισμός δημοσκοπήσεων της κυρίας Καρακλιούμη έπαιξε βασικό ρόλο και στην επιλογή πολλών υποψηφίων του ΠΑΣΟΚ, οι οποίοι επιλέχθηκαν έναντι άλλων βάσει και των μετρήσεων που διεξήγαγε.
Οι δημοσκοπήσεις της Ιπποκράτους, πάντως, για τις οποίες κανείς δεν ξέρει πώς ακριβώς γίνονταν (π.χ. τηλεφωνούσαν κι έλεγαν «Είμαστε από το ΠΑΣΟΚ και θέλουμε τη γνώμη σας»;), άργησαν να εκτιμήσουν την πραγματική απήχηση Δημαρά.
Λάθος μετρήσεις
Η υπεύθυνη του τομέα ενημέρωσης με τη συνεργάτιδά της Αναστασία Καψάλη ενεπλάκησαν και στην επικοινωνιακή υποστήριξη υποψηφίων. Εκείνος που αντέδρασε πρώτος, σύμφωνα με πληροφορίες, και προσέτρεξε σε επαγγελματίες της αγοράς ήταν ο υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων, Γ. Καμίνης. Στη συνέχεια υπήρξαν κι άλλοι υποψήφιοι αλλά και «κομμένοι» που αντέδρασαν εντονότερα, εκφράζοντας τις διαμαρτυρίες τους για τις «μεθόδους Καρακλιούμη». Το ΠΑΣΟΚ, πριν από λίγες μέρες, της πρότεινε ευγενικά να στελεχώσει το ψηφοδέλτιο του Γ. Σγουρού ως υποψήφια για τη θέση του αντιπεριφερειάρχη κι έτσι διεκόπησαν οι δημοσκοπήσεις της Ιπποκράτους. Στη συνέχεια ο Γ. Ραγκούσης απευθύνθηκε σε δημοσκόπους της αγοράς, ζητώντας τα φώτα τους, και τότε ξεκίνησε ο πανικός, ο οποίος ως γνωστόν δεν είναι και ο καλύτερος σύμβουλος.
Η κριτική που δέχθηκε το επικοινωνιακό επιτελείο του πρωθυπουργού εντός του ΠΑΣΟΚ ήταν έντονη. Υποψήφιοι περιφερειάρχες διαμαρτύρονταν ότι όλο το προηγούμενο διάστημα έκαναν τα πάντα για να αποσυνδέσουν την υποψηφιότητά τους από το μνημόνιο, ώστε να μην εισπράξουν «αντιμνημονιακή» ψήφο, κι έρχεται τώρα ο πρωθυπουργός να τους ταυτίσει με την κυβερνητική πολιτική και τα μέτρα. Πρώην υπουργός σχολίαζε ότι «όποιος θέτει διλήμματα δείχνει αδυναμία», ενώ άλλος έλεγε «να βάλει στη Μέρκελ διλήμματα και όχι στον ελληνικό λαό».
Νυν υπουργός της κυβέρνησης επέκρινε όσους τον συμβούλεψαν, για τους οποίους έλεγε ότι «δεν έχουν εκλεγεί με ψήφο και ζουν σε virtual πραγματικότητα». Είναι χαρακτηριστικό ότι δεν βρέθηκε κανένας επικοινωνιολόγος -συμπεριλαμβανομένων όσων έχουν συνεργαστεί κατά καιρούς με το ΠΑΣΟΚ- που να επικροτήσει δημόσια την τακτική αυτή. «Δεν γίνεται ένας πρωθυπουργός τόσον καιρό να ισχυρίζεται ότι παίρνει σωστές και γενναίες πολιτικές αποφάσεις, αδιαφορώντας για το πολιτικό κόστος, και όταν έρχεται η ώρα των δημοτικών εκλογών, αντί να φανεί συνεπής, δείχνει ότι τελικά και τον ενδιαφέρει, και δεν θέλει με τίποτα να το εισπράξει» σχολίαζε πολιτικός αναλυτής.
για τις επισημάνσεις
Κασσάνδρα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου